Nuffnang Ads

Sunday, December 27, 2015

Mee Goreng Den Sayang Kek Kau

Alhamdulillah..selamat sampai rumah pukul 3 ptg tadi..nasib la tak harung jem yang teruk sangat..jem anje anje gitu..kalau tak, mereput la hakak dalam kete..dahla panas..dengan anak-anak yang kelaparan lagi..sarap lambat kat rumah mama..tak lunch pon tapi tapau la..hehe..mama masak lodeh jawa requested by angah..sampai je rumah tros makan..

Lepas maghrib kebulur balik..masak mee goreng la..senang tak payah nak renyah-renyah..janji semua orang dalam rumah ni kenyang dan gembira..hakak nak share cara hakak masak mee goreng..kriteria mee goreng hakak mesti pedas dan basah-basah sikit..mesti ada sayur dan ada isi ayam ke, sotong ke udang ke kerang ke..tapi oleh kerana belom ke paso membeli segala macam..maka kita masak ape ada dalam esbok jela..

Barang-barang :-

Minyak masak
Mee kuning
Cili kering blender (blender skali bawang merah & putih)
Udang kerik ditumbuk (hakak ganti ikan bilis)
Kicap manis
Sos tiram
Sawi
Taugeh
Kucai (hakak ganti daun bawang)
Udang/Sotong/Ayam/Kerang (hakak ganti fishball fishcake)
Telur

Cara memasak :-

Panaskan minyak masak
Masukkan cili kering blender & ikan bilis tumbuk
Cili kering blender da garing, masukkan garam
Masukkan segala haiwan yang halal..lepastu maskukkan mee kuning td..kacau sekata..masukkan sos tiram & kicap..masukkan telur, sawi & taugeh..sayur-sayur ni masukkan last sekali..make sure mee tu da betul-betul masak..kacau-kacau sikit dah siap..masukkan dalam bekas & taburkan daun bawang..
*taugeh tu hakak biarkan rangup..taknak layu sangat

Korang boleh la nak cuba resepi mee goreng hakak ni..kalau ada nak share mee goreng versi korang..boleh share kat comment ye..

Oklah..nak tengok citer hindustan..ada plan jugak nak marathon tengok wayang citer star wars dengan dilwale..nak nengok abam SRK..wakaka..kalau ada masa yang sesuai la..takde kalu..kita beli jela kat astro kalau ada nanti..

Esok keje eh?? Ke korang cuti lagi?? Sape yang tengah stuck dalam jem tu diminta banyak bersabo..semoga selamat sampai ke destinasi.. Aperpon..have a great weekday everyone!!

No comments:

Post a Comment